donderdag 20 oktober 2011

2011-09-zaterdag 10, zondag 11, maandag 12, dinsdag 13

Vrijdag 9 september
Cairns – Port Douglas
Vandaag gaat het echt beginnen. Om 08.00 uur is de taxi er en we laden de bagage in en we worden naar Apollo gereden. We krijgen eerst een stelletje formulieren om door te lezen en daarna onze gegevens in te vullen en te ondertekenen. We krijgen een instructie film te zien, maar het gaat zo vlug, dat je de helft al weer kwijt bent. Maar gelukkig in Nieuw Zeeland al een keer met een dergelijke auto gereden, dus viel achteraf wel mee. Verder in het begin toch nog even wat problemen met links rijden, maar na enkele proefstukken gaat het al vrij goed. Bea had er een andere gedachte over, maar dat ging later ook over. We hadden het één en ander in gedachte om te gaan doen, Het was even zoeken naar de camping in Redlynch. Morgen kunnen we hier vandaan naar het spoorwegstation in Freshwater en vandaar met de Scenic Train, Skyrail naar Karunda. We zijn toch lekker bijtijds bij de camping en onderweg bij een Woolworth boodschappen gedaan. Eerst hapje gegeten. Piet is gaan computeren en Bea heeft alles uitgepakt en ingeruimd in de camper. Viel niet echt mee, want er is maar weinig bergruimte. Maar het is haar gelukt. Diverse vogels gezien die lijken een blauwe kleur te hebben. Voor het eerst in de camper geslapen. Wel wennen en ook aan een ander ritme.
Fotonummers: 0574 t/m 0592
Zaterdag 10 september
Redlynch - Redlynch
‘s-Ochtends wordt het wat frisser en een extra deken is dan toch wel lekker. Vandaag eerste echte rit met de camper richting Freshwater Railway station. Hier vandaan vertrekt de Scenic Railway naar Kuranda. We hebben vaste plaatsen, maar het is vol en de conductrice komt ons vragen om naar een ander rijtuig te komen, waar we nog wel bij een raam kunnen zitten en foto’s en film kunnen maken. Mooie vergezichten en we komen langs Red Peak Station. We hebben hopelijk onder andere de bird’s nest fern, de banyon, Alexanderpalm en Kauri Pine op de foto. Met de trein komen we door Redlynch, Jungara, Horseshoe bend, diverse kleine tunnels. Een bochtig parcours en de snelheid is niet hoog. Stoney Creek, Barron Gorge Hydra-Electricity Power Station. Barron Falls, hier mogen we even uit de trein en hebben een uitzicht op 329 meter boven de zeespiegel op een waterval die zich 265 meter naar beneden stort. In Kuranda is een kopje koffie met wat lekkers welkom en daarna het dorp in. Aantal straatjes met kleine souvenirwinkeltjes. We bezoeken een Vlinderparadijs. Erg veel vlinders en moeilijk te fotograferen. Het is niet overdreven groot, wel mooi. We krijgen nog een rondleiding. We hebben rekening te houden met de geplande tijd van de Skyrail. We kunnen dus niet Birdsworld en de koala’s tegelijk bezoeken. Piet gaat dus na overleg naar Birdsworld en Bea naar de koala’s. Beide zijn interessant en de tijd vliegt. Er zijn naast koala’s ook walibi’s en kangoeroe’s te zien. Daarna hebben we ons begeven naar de Skyrail. Eerst naar Red Peak station (Barron Falls) bij beiden kunnen we uitstappen en een stuk door het regenwoud lopen. Heel mooi. Dan weer verder richting het informatie centrum beneden. Hier staan shuttle bussen klaar om ons weer terug te brengen naar Freshwater Station. Een fijne, mooie dag gehad. Maar Bea heeft toch nog iets van een schuldgevoel. Het is nog lang ( nog 12 weken te gaan). Maar het gevoel wordt nu wel beter, nu we zijn begonnen met onze reis door een fascinerend land. Op de camping staan we nu dicht bij het hoofdgebouw, zodat we ook vanavond Wi-Fi internet kunnen oppikken. De tweede keer koken in de camper ging ook al makkelijker dan de eerste keer en het smaakte best. Toetje hadden we, een sinaasappel. We leven gezond, geen pap of chips e.d.
Fotonummers: 0593 t/m 0657 en 5528 t/m 5534
Zondag 11 september
Port Douglas – Port Douglas.
We wilden richting Port Douglas gaan. Piet had een camping gevonden. Vanuit Port Douglas kunnen we ook naar het Great Barrier Reef. De capt. Cook Highway is een mooie route langs de kust. Al slingerend, af en toe stoppen voor een foto en dergelijke. Het is niet zo’n lange route. Het rijden is zo goed om te wennen. We staan nu in Port Douglas Glengarry Holiday Park. Eerst gegeten en toe Port Douglas in. Het is best wel “druk” We hebben trouwens nog in de file gestaan. Ze waren namelijk met de weg bezig. We boeken toch via Quicksilver een tocht naar Low Isles. Aan de gemberkoekjes (niet zo erg) en reistabletjes. Dus morgen op naar het Reef. Hierna op het gemak terug naar de camping. Het rijden en het verkeer went steeds beter. Terug eerst kleding gewassen, Is wel nodig na een week. Het ziet er allemaal schoon uit en ruikt fris. Lijntje gespannen wat wappert in de wind en de camper lijkt een stilstaand vlaggenschip (waslijntjes te kort en knijpers te weinig). Gewoon de roedes van de gordijnen gebruikt. Het is rustig weer en we staan onder palmbomen. Vogels hoor je genoeg. Het is hier duidelijk lente aan het worden. Onze stemming wordt steeds beter. Dinsdag gaan we een grote afstand afleggen via de Atherton Tabellands. Vandaag gaan we de magnetron uitproberen. Iets van lasagna hebben we hiervoor bedacht.
Fotonummers: 0697 t/m 0715
Maandag 12 september
Port Douglas – Agincourt Reef.
Het is een heel werk om foto’s over te zetten etc. We willen ook niet alleen maar achter de laptop zitten. Je wilt ze natuurlijk laten zien maar picasa heeft het een en ander veranderd en daar heb je zelf geen controle over. Zelfs ik zit te foeteren. Vandaag staat de tocht naar het Agincourt Reef op het programma. Ben zeer benieuwd en al begonnen aan de gember koekjes. De gehele reis buiten voorop gezeten. Het was knap winderig. Maar rustig de blik op de horizon en blijven zitten. Het is heel goed gegaan. De boot is een grote catamaran. Na 1,5 uur kwamen we aan bij het rif. Er lag een ponton waar we aan vast kwamen te liggen. Eerst met een bootje mee, half onder water en je zat namelijk in een semi sub-mersible reef viewer, een soort buis, 2 aan 2 op een bankje achter elkaar en aan weerszijden grote ramen. Een schitterend uitzicht op het koraal en de vissen. We zijn ’s-morgens en ’s-middags geweest. Er was ook een onderwater observatorium met een prachtig zicht op de vissen en het koraal. Je kunt er ook nog duiken, maar dat hebben we maar niet gedaan. Er was tussendoor nog een uitgebreid buffet wat we ons uitstekend hebben laten smaken. ’s-Middags weer een pilletje en rond 4 uur weer de afvaart naar Port Douglas. Er was nu wel meer deining en maar Bea heeft er eigenlijk verder geen last van gehad. We hebben er geen spijt van gehad. Prachtige dag en genoten. Lekker weer en buiten ontbeten.
Fotonummers: 0716 t/m 0827
Dinsdag 13 september
Port Douglas - Innisfaile
Vandaag gaan we richting Atherton. Op het gemak door de Tablelands gereden. Veel moois te zien. Afdaling van Yungaburra naar Gordonvale was erg lang en ontzettend bochtig en hoe hoog we zaten. Camping in Innisfaile en verbinding met internet is hier lastig te krijgen en erg traag. Vandaag ruim 250 km gereden. In Mareeba met een man staan praten die in Utrecht was geweest en was amaryllis kweker van beroep. We waren welkom  bij hem maar tsja, ietwat de andere kant uit. We waren op zoek naar Tiraroo Falls. Het plaatsje met groot meer wel gevonden, maar geen waterval. Wel een aardig Australisch stel ontmoet, die ook een hapje aten bij het meer. Leuk alhoewel het behoorlijk windering en uit het zonnetje was het gewoon fris. Yungaburra historisch viel een beetje tegen.