zaterdag 22 oktober 2011

2011-10-zondag 09, maandag 10, dinsdag 11, woensdag 12

Zondag 9 oktober
Ouyen – Ballarat.
Afgelopen nacht veel regen gevallen, maar er weinig van gehoord. Na het douchen en ontbijten de electriciteit en het gas weer afgekoppeld en zijn we weer onderweg. We volgen de B220, de Sunraysia Highway via Birchip, Donald naar St. Arnaud, Ballarat en uiteindelijk in Geelong. Zo blijven we buiten de ringwegen van Melbourne. In de bijna kale vlakten kleine struiken heel dicht bij de grond. Tempii is een heel  klein plaatsje (5 huizen) maar wel een benzine station en een memorial park en openbare toiletten (ze zelden ergens schoner gezien). Je ziet geen bos, wel rijtjes bomen die net als een afscheiding dienen of zo. Daartussen is niets, gras en dergelijke, maar verder niets. Lascelles Caravan park, motel of iets dergelijks, maar verder niets. Landschap is wel groen maar je ziet afgezien van “een” boom “niets” maar toch langs de weg een bushalte  (schoolbus) en er wonen blijkbaar toch wel mensen. We hebben veel graansilo’s gezien naast de spoorbanen. Grain Corp is een heel groot bedrijf en zeer bekend in deze regio. Verder enkele kuddes schapen gezien 15 kilometer voor Birchip maar verder een leeg landschap. In Birchip getankt en ook koffie gedronken  in een zijstraat, de enige zaak die open was en verder uitgestorven. We komen ook in aanraking met de Mallee Bull en op de foto gezet. Wat verderop hebben we een hoop regenboog lori’s gezien (wit met rood) hadden we nog niet. Voorbij het plaatsje Donald weer heuvelachtiger en aan weerszijen velden. Voor Avoca windmolenpark gezien. In Ballarat een camping gevonden  vlak bij Sovereign Hill waar we morgenochtend heen willen. Ballarat is een grote stad en er is het nodige te zien maar je verdwaalt er ook erg makkelijk. En lopen is geen optie want alles is net  steeds weer te ver om te voet te doen en we zijn geen stadsmensen. Bea heeft ’s-avonds nog naar haar moeder gebeld (voor haar was het net 12.00 uur). Vanmiddag krijgt ze nog een  heleboel visite en hopelijk heeft ze een hele leuke middag voor haar verjaardag. Bea vind het heel jammer in meerdere opzichten dat ze er nu niet bij is., maar helaas is dit niet anders. Vanmiddag weer gewassen en gelukkig een goede droger, waardoor onze spullen al snel droog was. Later in de middag werd het frisser en wat kouder, maar we zitten ’s-avonds toch niet meer buiten.
Fotonummers: 1899  t/m 1909
Maandag 10 oktober
Ballarat – Anglesea
Het is vannacht erg koud geweest. Maar een paar graden boven nul. Bea had het zo koud, dat ze maar bij mij  heb geholpen om het weer warm te krijgen onder de slaapzak is gekropen bij me. We wilden in eerste instantie naar Sovereign Hill maar dat heeft veel weg van Pioneer Settlement en Sovereign Hill gaat pas om 10.00 uur open en we zijn naar Geelong gereden. Scholen zijn weer begonnen zo te zien geen campagne meer en zo als bij ons. In Ballarat zetten ze op iedere kruising rondom de scholen een volwassen klaar-over! In Nederland blijkt dat de herfst daar ook is begonnen, maar het is echt herfstweer bij Bells Beach en Point Addis. Bij Bells Beach waren ze volop aan het surfen, soms wachtend op de goede golf. Uit de verte leken het net zeehonden en ook bij Point Addis een prachtig uitzicht. Alleen jammer dat het zo waait, maar dat geeft gelijk weer mooie beelden. In Torquai nog naar de Mac en het dagboek van Bea bijgewerkt. Foto’s erbij geplaatst. Het duurde wel lang, maar goed. We hebben Irma gemaild, dat de problemen met de albums opgelost zouden moeten zijn, aangezien ze openbaar zijn gemaakt. In Anglesea de route weer opgepakt. Op de camping is het nu weer rustig en je kan merken dat de laatste regio aan de beurt is. Bij het boodschappen doen zien we bij een winkel een nestje met 3 jonge vogels en moeder die steeds voedsel kwam brengen. Onderweg naar de kust komen we nog een bord tegen van de Happy Hens kippenboerderij aan de beelden te zien bij de weg. Het is langs de kust goed te zien hoe hier de wind staat. Ze liggen allemaal krom naar één kant. De camping ligt vlak bij het strand  en Bea is nog wat foto’s gaan maken.
Fotonummers: 1910 t/m 1956
Dinsdag 11 oktober
Anglesea – Kenneth River Camping
Vanmorgen heeft Bea haar ouders nog gebeld en ma nog gefeliciteerd met haar verjaardag. Alle familie was gekomen en nog veel andere vrienden en vriendinnen. Na afloop was ze wel versleten, maar dat is niet erg. Heeft nog wel wat last van te lage bloeddruk, maar Pa klonk ook opgelucht en blij. De grote zwart-wit gekleurde vogel blijkt een Ibis te zijn. Bij de auto was ook een klein vogeltje met zijn blauwe kopje bezig om tegen een spiegel te stoten. We vertrekken weer naar Point Roadknight. Mooie golven en in de verte de vuurtoren van Alreys Inlet. Ook met bewolkt weer blijft een oceaan een fascinerend gezicht. Helaas blijft het weer onbestendig en bewolkt met grijze wolken en het blijft frisjes. In Lorne is binnenkort een sculpturen festival of iets dergelijks. Op de pier zit een fraai exemplaar van een pop, opgebouwd uit moederborden van computers gemaakt. Na wat gegeten te hebben gaan we naar de Sheoakfalls. Bij de parkeerplaats geparkeerd en daarna de wandelschoenen en de lange broek aan. Het is weer wat frisser geworden. Het blijkt niet zo’n lange wandeling, maar best de moeite waard en we hebben dus eindelijk een waterval gezien. Onderweg Buckley Lookout en het begint weer te regenen. We wilden naar Apollo Bay en daar een camping zoeken, maar ik zag bij Kenneth River een camping aangegeven met Wireless Internet, een café met winkel. Een heel klein plaatsje en stelt niet veel voor. Maar er vliegen diverse vogelsoorten waaronder verschillende lori’s, koala’s (we hebben er 1 gevonden in een boom) en op de foto vastgelegd op de foto en dat gewoon op een camping in de vrije natuur. Wat voor ons nog belangrijker was, ze hebben gratis internet en het werkt als een tierelier en voor enkele wenskaarten blijkt er ook nog een postbus te zijn. Ondanks het herfstachtige weer is het toch een prachtige tocht. Veel kilometers maken we niet, want er is onderweg te veel te zien zodat we regelmatig uitstappen en rondkijken.
Fotonummers: 1957 t/m 2054
Woensdag 12 oktober
Kenneth River Camping – Port Campbell
Afgelopen nacht is het weer knap koud geweest. Regen en vanmorgen af en toe wat lichter, maar we rijden weer door grijzige, natte mist. Maar de camping was schoon en veel diverse vogels en koala’s. Nu gaan we verder de Great Ocean Road afwerken. 1e foto van vandaag is van Bea die een Ibis op de camping zag. We hebben een stop gehad op Cape Patton Lookout. Apollo Bay is een leuk plaatsje en uitzicht op de haven en foto’s gemaakt. Je probeert de fraaiheid van de zee (Basstrait) vast te leggen maar dat is haast onmogelijk vind Bea. Apollo Bay Airpost. We zijn daar gestopt en de prijs was alleszins redelijk en we zijn met een Tiger Moth een vlucht van een uur gaan maken met nog een andere passagier richting de 12 Apostelen. Dat is echt Gaaf, Tof enzovoort. Na de  terugkomst nog even nagepraat en daarna weer verder gaan trekken langs de kust. We bezoeken nog het Otway N.P. en bij een lookout nemen we een boterhammetje en wat foto’s. Bij de 12 apostelen gestopt en ziet er nu heel anders uit, maar wel herkenbaar. In Port Campbell weer een camping en daar staan we nu. Nog even buiten gezeten want het zonnetje scheen lekker. Fijn dat de verslagen elke keer zo snel naar de Rozenhoek (Bea’s ouders zitten daar) gebracht worden, daar heeft Irma meer werk aan dan aan de plantjes bij ons thuis. Wel heel lief. Op de camping waar we gestopt zijn hebben we 3 uur vrij Internet en werkte best. Echter ’s-avonds toen Bea aan de slag wilde, werkte het niet. Er waren geen providers beschikbaar en internet lag er uit. Bea had nog wel een berichtje gelezen van Irma maar daarna was het over. Zo blijft de digitale techniek ons aardig dwarszitten.