vrijdag 21 oktober 2011

2011-09-zondag 18, maandag 19, dinsdag 20, woensdag 21

Zondag 18 september.
Dingo - Rockhampton
Vroeg opgestaan en getracht af te rekenen, maar helaas niemand aanwezig en dus maar weggegaan zonder te betalen. Het echtpaar wat gelijk met ons was gekomen dachten er het zelfde over als wij. Als je niet komt, krijg je ook niets. Veel witte ara’s gezien, maar ze zijn zo schichtig dat je zelden op de foto krijgt. We hebben een Australische “miep” aan boord en zo af en toe gebruiken we die ook om ons naar een camping te leiden. Je kan hier af en toe ook 110 kilometer reizen, voordat er weer een afslag komt. Al een paar was faciliteiten gezien om de roadtrains schoon te maken. Men is hier als de dood voor allerlei zich snel verplaatsende virussen, dus na iedere vracht wordt er gewassen. We vinden gelukkig snel een camping in Rockhampton en Bea draait snel een was om onze voorraad kleding weer op pijl te krijgen en het beddengoed. Als we daar mee gereed zijn, rijden we naar de Capricorn Caves, ongeveer 20 kilometer buiten Rockhampton. Een wandeling gemaakt door de grotten en fascinerend om te zien. Doet ons ook een beetje denken aan Waytomo caves op het Noordereiland van Nieuw Zeeland. Het is een wandeling van een goed uur. Hierna drinken we een kopje thee voor Bea en een kopje koffie voor mij. We raken aan de praat met een Australisch echtpaar die de toe ook heeft gedaan. Ze komen uit Melbourne en trekken lans de kust naar het noorden. Zover zijn ze nog nooit geweest. Terug op de camping was opgeruimd en er zou een wireless hotspot internet verbinding zijn, maar kennelijk hoe verder je vanaf de hotspot (bij de receptie) bent, hoe trager de boel. Bea krijgt nog wel het verslag bijgewerkt tot en met de 16e, Maar het plaatsen duurt erg lang en is erg irritant. Foto’s plaatsen in picasa albums of via Skydrive is haast niet mogelijk. Dat kost uren en dat willen we niet. Morgen zoeken we een internet café op. Skype is ook niet mogelijk. Internet van een internet café werkt wel, maar via hotspot werkt het niet best. Op sommige campings hebben we een prima verbinding gehad. Wel foto’s voorzien van tekst, zodat Bea deze kan herkennen om aan haar reisverslag te koppelen. Verder heeft Bea haar broer getracht te bellen want heeft zich lange tijd niet laten horen.
Fotonummers: 0984 t/m 1020
Maandag 19 september
Rockhampton - Rockhampton
Het is vannacht knap koud geweest, maar dan slapen we het best. Al vroeg schijnt het zonnetje en dus lekker weer om buiten te ontbijten. Je vraagt je niet eens meer af hoe het weer is. Automatisch trek je de korte broek al aan. Het schijn snel te wennen. Vanmorgen eerst langs de graag voor kleine controle van olie, batterij en accu en de banden. Was eigenlijk snel gepiept en na twintig minuten waren we al weer onderweg. Hierna naar het Aboriginal cultureel centrum. Heel interessant allemaal. Er was een rondleiding over de culturen die er zijn bij de aboriginals. Vooral voor Bea om te volgen want het is niet het engels wat ze spreken. Bea heeft trouwens geprobeerd, maar deze wilde niet bij haar terug komen. Mooie foto’s kunnen maken. ’s-Middags een internet café opgezocht en hier werkte alles prima. Bea heeft zelfs haar foto’s voor Picasa overgezet naar web albums. Alleen de onderschriften moet ze nog doen. Hierna boodschappen gedaan en terug naar de camping. Nog wat gewassen aangezien het deksel van de milkshake niet zonder morsen naar binnen ging. Zo rond 18.00 uur wordt het weer frisser en verhuizen we weer naar binnen.
Fotonummers: 1021 t/m 1061
Dinsdag 20 september
Rockhampton – Hervey Bay
We vertrekken vanaf de camping naar Hervey Bay en nemen onderweg nog wat foto’s. Verder blijkt dat mijn telefoon is overleden. Ter hoogte van Mount Larcom koffie met apple pie bij Big Mama. Rondje gedaan via Gladstone en verlaten even de A1 en volgen een bruin bordje. Op dit stuk zie je links en rechts bebossing en daarna volgen we de Port Curtisway nummer 58. Er is in deze regio meer industrie, vooral steenkolen in Gladstone. Na Miriam Vale op zeker moment een heel lang groot stuk bos zag op de grond zwart en bij de bomen is de bovenkant nog helemaal groen. Is schijnbaar een preventie middel om brandbaar materiaal te vernietigen voordat de grote hitte van de komende zomer. Bleek later ook wel uit de krant, want op een gegeven moment waren er in deze regio alleen al 62 brandhaarden geconstateerd. We rijden inmiddels 20 kilometer  voor Gin Gin en gaan naar Centraal Queensland naar South-East Queensland. Voorbij Gin Gin ook weer brandhaarden, maar gecontroleerd door brandweer mensen. Verder zien we veel sinaasappelen en mandarijnen aan de bomen. Op de camping hebben we in de avond nog twee trips geboekt. 1 voor het Whale watching en een trip over het Fraser Island. Bea heeft zich gewaagd aan een boek over Australië van Bill Bryson (Titel is Tegenvoeters). Die spreekt niet alleen over de vele afstanden maar ook de leegte tussen die afstanden.
Fotonummers: 1062 t/m 1074
Woensdag 21 september
Vanmorgen hebben we de boodschappen gedaan en gelezen. De excursie voor Whale Watching begint rond 12.30 uur, dan worden we opgehaald. Het is ook een belevenis om mee te maken hoe de chauffeur met de bus omgaat. Bea heeft weer de gemberkoekjes en de primatour tabletten weer ingenomen en heeft ook deze keer weinig last gehad. En we hebben ze echt gezien. Even na 1 uur  gaan we aan boord en daarna is het rustig. En na een uur hebben we nog niets gezien, maar de mensen van de boot geven aan dat er diverse stellen walvissen in de buurt rondzwemmen en nog geen 10 minuten later zien we de eerste walvissen (met kalf) in de buurt van de boot verschijnen. Ze zijn heel aardig door regelmatig heel dicht bij de boot te komen en dan iets weg te zwemmen en dan de grote staart als laatste onder het water te laten gaan. Ook andere trucjes en zo voeren ze uit, zoals slaan met de vinnen op het water of met veel snelheid onder water dan ineens rechtop uit het water  te komen en dat geeft een fantastische waterfontein. Dit gaat eigenlijk bijna anderhalf uur zo door en we hebben heel wat foto’s en film gemaakt van deze ervaring.