zaterdag 10 september 2011

2011-09-Maandag 5, dinsdag 6, woensdag 7, donderdag 8, vrijdag 9

Maandag 05 september
Op tijd  opgestaan na een heerlijke nacht.slapen en vanmorgen begonnen met een heerlijk ontbijt. Vanaf chinese noodles tot en met eieren met spek zoveel als je wilde. Vanmorgen een excursie haventocht met "vuurwerk". Al wel vochtig maar nog niet zo erg als gisterenmiddag. Wandelen richting haven en eerst flappen getapt. en flesjes drinken gekocht. Bij Pier 3 moesten we ons melden. Een fraaie rondvaartboot met chinees uiterlijk (Sampan). Fraaie tocht door de haven. De groep waqs niet groot dus alle ruimte om goede foto's te maken. Aan heft eind kwam de zon door, weer ontz4ttend heiïg. De smog is hier echter voor mijn gevoel veel minden dan in Londen. Daar komt zwarte roet uit je neus en je oren en je haren plakken er af en toe van. De afsluiting van de haven rondvaart was met traditioneel "vuurwerk at noon". We dac hten dat het heel wat zou zijn, maar die éne knal was alles, alleen maar voor het melden dat het precies 12 uur is in Hong Kong. Piet had zijn camera en fototoestel al in de aanslag, maar de knal was er en hij had niet eens meer de tijd gehad om zijn camera in te schakelen. Rond 12.30 uur weer bij Pier 3. De warmte viel weer als een deken over je heen. Overal binnen airco, maar die staat heel koud en eigenlijk is de overgang te groot. Bij Starbucks koffie gaan drinken met een broodje en terug naar het hotel. Internetverbinding geregeld. Het vinden van de juiste stekkers voor de aansluiting en electriciteit. We hadden onze tassen laten sealen, maar als je zoekt, kijk je altijd in de verkeerde tas, waardoor we de sealing maar van de tassen hebben gehaald. Hierna werkte het wel en de tassen hadden dus eigenlijk ingesealed kunnen blijven. Enige nadeel was nog, dat het erg traag was. Gisteren beide moeders aan de lijn gehad. Kan al watr afstand nemen, althans zo lijk het. Ben wel benieuwd naar de ervaringen van 3 maanden vakantie, lijkt me nu nog erg veel (teveel???) en komt ook door het thuisfront. Maar toch wel kunnen genieten van de eerste dagen en afleiding genoeg.
Dinsdag 6 september
Laatste dag in Hong Kong. We worden vanavond rond 19.30 uur opgehaald en transfer naar de luchthaven. Vertrek van het vlietgtuig is rond 23.30 uur gepland. Vandaag rustig gewandeld in de grote winkelcentra. Binnen valt de temperatuur nog wel mee, maar buiten is het warm 30 graden. In diverse winkels van grote merken zie je voor de deur een queue staan van mensen die naar binnen willen. In één van de winkelcentra was ook een pier voor vervoer naar de andere zijde van de haven. Mooie beelden van brons en staal,maar geen goud. Aan het einde van onze wandeling naar het culturele centrum gegaan (het wordt ook steeds warmer) Vooral rond 12 uur zijn we in de schaduw gegaan en hebben een koel plekje gevonden in het centrum. Zelfs affiche gezien van Edo de Waard, die daar regelmatig gast-dirigent is. We hebben geen puf meer en zijn bij Starbucks koffie met wat lekkers gaan halen. Rond 17.15 uur zijn we naar een Spaghetti-zaak gegaan en hebben daar heerlijk gegeten en daarna terug naar het hotel om onze spullen op te halen die daar in bewaring staan. Ik word regelmatig door Pakistaanse en Indiase mensen aangesproken of ik niet een nieuw overhemd of pak nodig heb. Ik heb er echter nog 4 in de kast hangen, dus nog niet nodig.
Hopelijk is het in Australië niet zo heet als in Hong Kong, maar we wachten af. We worden door een bus opgehaald in het hotel en onze koffers worden ook meegenomen door een bagage busje rond 19.15 uur. Transfer naar luchthaven gaat snel en we zijn even voor 20.00 uur in de vertrekhal. We krijgen onze bagage weer terug uit het busje en melden ons bij de luchtvaartmaatschappij en onze bagage kunnen we afgeven en daarna zelf door de douane en naar de gate. Vlucht gaat zonder problemen, alleen moeten we via Brisbane vliegen. Hierdoor komt er nog eens 2900 km. bij om in Cairns te komen (volgens mijn neef scheelt dit wel Aus$500 per persoon. Het totale tjidsverschil met Nederland is nu 8 uur.
Via freephone kan je op de luchthaven een nummer bellen en je krijgt instructies hoe het verder gaat. Binnen 20 minuten was er een busje voor ons en werden we naar ons hotel gebracht. Ziet er leuk uit en de mensen zijn heel vriendelijk. Blijkt ook een balinees restaurant bij te horen en vrijdagavond mijn neef met vrouw uitgenodigd om met ons lekker te gaan eten. Helaas blijkt dat de vrouw van mijn neef veel last heeft van haar rug, waardoor ze er echter niet bij kan zijn. Gezellig gepraat en heel lekker gegeten met een lekker glaasje bier van Australisch bier. Rond 22.00 uur ging mijn neef weer naar huis, want morgen moet hij weer om 4 uur op.