vrijdag 21 oktober 2011

2011-10-zaterdag 01, zondag 02, maandag 03, dinsdag 04

Zaterdag 1 oktober
Bulli – Batesman Bay
We zijn vandaag 4 werken onderweg. We hebben na het ontbijt een rondje met de campervan gedaan en toen we van het terrein afreden zagen we pas dat er een heel grote begraafplaats bij de camping lag. We zijn verder gaan toeren en we rijden een controle van de plaatselijke politie binnen. Blaastest moeten doen om 08.30 uur, maar gelukkig geen gevolgen. We vervolgden onze weg en bij de volgende plaats rijden we wederom een controle binnen en weer blazen. Gelukkig weer niets aan de hand. Helaas heb ik geen derde keer mogen blazen, had ik wel leuk gevonden. We hebben het kleine blowhol bij Kiama gevonden en wat foto’s gemaakt. We trekken verder langs de kust via de toeristische route onder andere via Gerrigong, Shoalhaven Heads, Benaderry en Nowra en dan komen we weer op de Princes Highway nr. 2. Tot Nowra de Grand Pacific Drive gevolgd en komen later weer bij de Princess Highway nr. 1 uit. Bij dit kruispunt is het druk en vooral de (ver)stoplichten zorgen voor veel oponthoud. Black Saturday. Bij Nowra boodschappen gehaald. Hier bleek de aansluiting op de stoplichten niet goed te werken en wat later viel het wel mee. Het weer is wat bewolkt, klein buitje gehad. Alles is groot, ook de winkels en alles gaat haast in grootverpakking. In Milton is er een braderie o.i.d., het heeft wat weg van een feest. Het is in ieder geval druk op de hoofdstraat en laten wij daar nu juist overheen moeten maar dat lukt gelukkig vrij snel. In Batesman Bay een camping gevonden. We lopen dan naar het dorp op zoek naar internet. We vonden een internetcafé, maar deze was gesloten. Dan de MacDonalds en hier werkte het redelijk. Mail bijgewerkt en het dagboek. Bea heeft haar verslagen in word gezet en deze kan ze zo kopiëren naar haar dagboek en dat is altijd snel klaar. Vanavond opnieuw naar de Mac, voor koffie en zo. Alles wel op de batterij van de pc dus hebben we twee uur hiervoor. Foto’s in mijn dagboek plaatsen lukte niet, wel foto’s overgehaald in picasa. Je ziet hier in de Mac veel mensen met kinderen eten, waarschijnlijk door de schoolvakanties. Het lijkt wel een ontmoetingsplaats voor moeders met kinderen. Later op de avond zie je meer heren. Het regent vanavond en in Nederland schijnt het zonnetje als ik het goed heb begrepen. Nou, ze mogen het weer terugsturen!
Fotonummers: 1559 t/m 1562
Zondag 2 oktober.
Batesman Bay – Bega
Na een lekkere douche en een goed ontbijt vertrekken we rond 08.30 uur. Onze eerste stop is Pebbly Beach, geen kangoeroe’s gezien maar wel mooie kaketoes (Crimson Rosella) en een soort duif. Murramarang National Park. Gisterenavond waren we net terug van de Mac en begon het zachtjes te regenen. Het heeft verder de gehele nacht geregend. Vanmorgen hadden we veel herrie boven ons van een helikopter, aangezien de politie met behulp van duikers aan het zoeken was naar diverse mensen die vermist werden. De Coast Guard was driftig aan het zoeken naar de vermiste personen. In Bodella geluncht en foto’s van het kerkje. Natuuropnames gemaakt onderweg. Central Tilbo bezocht. Een oud boerendorpje nu kleine winkeltjes lijkt wel van uit de jaren dertig. Het Bega Caravan Parc is de helft goedkoper en net zo goed, beter haast dan de vorige in Batesman Bay.
Fotonummers: 1563 t/m 1614
Maandag 3 oktober.
Bega – Jyndabine
Afgelopen nacht is het knap koud geweest. Gelukkig hebben we de slaapzakken. Op deze camping lagen briefjes voor internet en laat het nog goed werken ook. Bea en ik weer blij en veel kunnen doen aan picasa en de foto’s. Bea heeft de Rozenhoek nog gebeld. Het ging weer aardig met pa en moe was ook blij dat Henk was geweest. Ook was mijn zus Ina op visite geweest met haar laptop en ze hebben gezamenlijk de foto’s zitten bekijken. Voor Pa halen ze nog maar een mooi schermpje waar hij alleen naar kan kijken, zodat hij de tijd heeft om alles goed te bekijken. Bea is blij dat het met Pa weer wat beter gaat. Bea heeft ook foto’s gemaakt bij Bega Lookout. Nu was het droog en het zicht een stuk beter. Volgen nu de Snowy Mountains Highway nr. 18. Foto “Lonely at the top”. Het is vannacht wel droog gebleven, maar het is nu bewolkt. Niet al te koud. Pech, 5 minuten later spetten op de ramen (foto’s van rare smalle bomen. Het valt in de bergen nog wel mee en bij Pipers lookout mooie foto’s kunnen maken. Nimitabel koffie gedronken en we dachten dat de klok van de winkel voorliep. Bleek echter niet zo, want afgelopen nacht is de nieuwe tijd ingegaan. Het is nu weer kaler en meer of minder rechte wegen en we zijn door de bergen heen. Bea verbaast zich over de diverse “merken” koeien. Witte, zwarte, bonte, bruine enzovoort. Jyndabine is kaler en ligt vol steenblokken. Vreemd landschap, kaal, rotsblokken, dan een paar bomen en dan een paar bomen en een huis. Dan een klein rond stuk groen. In Jyndabine een camping gevonden.
Fotonummers: 1615 t/m 1652
Dinsdag 4 oktober
Jyndabine – Lavington
Vanmorgen weer op tijd opgestaan en gaan douchen. En het is rond het vriespunt geweest. Na het ontbijt de spullen weer opgeruimd en zijn we vertrokken naar Thredbo en navraag doen of de weg geschikt is. We moeten bij een controle station een ticket kopen om door te mogen. Bij navraag blijkt dat de route alleen in de winters problemen kan geven, maar voor de campervan is er niets aan de hand. Daarna rijden we naar Thredbo en gaan de hoogste berg van Australië, Mount Kosciuszko bekijken. We nemen de stoeltjeslift naar boven en na een twintig minuten zijn we boven. Apart om in de sneeuw te staan, terwijl het lente is in Australië. Boven wandelen is wat lastiger, maar we vinden het wel leuk en na een half uurtje en wat mooie plaatjes gaan we bij Eagles Nest koffie en wat lekkers halen. Na onze lunch zakken we weer met de lift en gaan de campervan weer opzoeken en verder naar Khancoban. Een afstand van een goede honderd kilometer. Maar als snel gaat het slingeren omhoog en omlaag. Mooie natuur en door de Snowy Mountains is spectaculair om te rijden, maar af en toe vindt Bea het slingeren toch niet zo prettig meer. Gelukkig komen we weer op normale wegen en via Khancoban rijden we richting Albury, vlak voor we afgedaald zijn door het Kosciuszko N.P. lopen we nog op tegen wegwerkzaamheden. Men is bezig een paar kiezelsteentjes uit de grond te halen, om de weg te kunnen verbreden. Duurde ongeveer een half uur voordat we verder konden. Hierna konden we weer verder en “miep” stuurde ons naar een camping in Lavington maar deze camping was vol. Na wat zoeken gelukkig een kleine camping gevonden en het was al 17.30 uur geweest. We waren het een beetje zat en hebben snel de boel geparkeerd en aan het eten gegaan.