vrijdag 21 oktober 2011

2011-09-donderdag 22, vrijdag 23, zaterdag 24, zondag 25

Donderdag 22 september
Hervey Bay – Hervey Bay (Fraser Island)
Vanmorgen worden we vroeg opgehaald 07.00 uur. De bus heeft nog een paar ophaaladressen en even na 08.00 uur zijn we bij de haven waar de ferry zit die ons naar het eiland brengt. Rond 08.30 wordt alles ingeladen en varen we in 3 kwartier naar de haven van Fraser eiland. Hier worden we weer in geladen in een bus en begint onze trektocht over het eiland. Veel is beschermd en er mag niet zoveel als vroeger meer. Er wordt ook strikt opgelet of dit zo blijft. Bij een verzamelplaats worden we verdeeld over diverse bussen. Hierna ga we over het strand rijden met bussen, wat best wel leuk is en de chauffeur laat zien wat hij kan. We stoppen op diverse plekken en kunnen foto’s en film schieten en dan gaan we weer verder. Bij de Pinnacles worden we er weer uitgezet en we zien ook dat er enkele vliegtuigjes over het eiland en strand vliegen. Voor $ 70 dollars per persoon worden Bea en ik en nog 5 mensen meegenomen. Leuke vlucht en mooie foto’s en film vanuit de lucht kunnen maken. Na ongeveer 25 minuten stonden we weer beneden en vooral Bea had mooie foto’s kunnen schieten want die zat naast de piloot. Vliegtuigje was een oude Cessna maar de piloot kon er wat van en wij de mooie foto’s. Daarna met de bus weer verder en het liep al tegen twaalf uur en we rammelden toch wel een beetje en gelukkig werd ons een lunch aangeboden. Na de lunch weer vertrokken met de bussen en de bossen en meren van Fraser Island gaan bekijken. Alles is beschermd en als er iemand over de streep durft te gaan, staan ze al bij je. We krijgen bij het infocentrum een rondleiding door een arboretum. Mooi zoals het uitgelegd is en men kan alles vragen aan de gids. Hij legt ook in het Engels, maar dan heel rustig en laat het ook zien wat er bedoeld wordt. Ook de borden die regelmatig te zien zijn worden gebruikt om de mensen van de excursie op bepaalde zaken te wijzen. Is een mooie en leerzame dag geweest. We worden dan naar het Lake Mackenzie gebracht, waar we de mogelijkheid krijgen om een half uur te zwemmen. Echter het windje is al knap fris aan het worden en we voelen er eigenlijk niet meer zo veel voor om een verkoudheid op te lopen. We wandelen nog een keer wat rond en daarna worden we verzocht om de weg naar de bus weer in te slaan. We worden nu weer teruggebracht naar de haven en daar verzamelen de bussen en 4wheel drives zich weer om terug overgevaren te worden naar Hervey Bay. De chauffeur brengt ons dan weer terug naar de camping waar we staan en we genieten onder een afzakkertje van de afgelopen dag.
Fotonummer: 1211 t/m 1278
Vrijdag 23 september
Hervey Bay - Brisbane
Vandaag gaan we verder richting Brisbane. Rond 10.30 uur bij een koffieshop in Gympie gestopt. Naar Brisbane is dan nog 250 kilometer. Alleen missen we de afslag voor de Sunshine Coast. We reden op de Bruce Highway 1, maar deze liep niet langs de kust. De toeristische borden wijzen vaak naar een stukje van de kust, maar dan moet je dezelfde weg weer terug om je weg te kunnen vervolgen. Er staan ook vaak geen afstanden bij en op de kaart stonden deze niet vermeld. Voor je het weet is het een grote omweg. Nu zaten we alleen in eens op de Motor Way 1. Je kreeg hier een beetje het gevoel van de Duitse autobahn. We wilden wel naar Brisbane maar niet helemaal op deze manier. Het is ook allemaal zo verschrikkelijk groot(s). 250 km rijden op het gemakje is wezenlijk anders in Nieuw Zeeland dan hier. Je hebt hier meer het gevoel langer in de auto te zitten dan in Nieuw Zeeland. 250 kilometer blijft hetzelfde, alleen wat zit er allemaal tussen je vertrekpunt en je einddoel van de dag. En waar je rekening mee moet houden is niet alleen de benzinepompen, maar ook waar campings zijn. He is zo 100 kilometer naar een volgende camping. We zijn in Brisbane naar de vestiging van Apollo gegaan. De tafel in de campervan werkt niet naar behoren, want we kunnen deze niet in elkaar krijgen en een medewerker van Apollo heeft ons laten zien wat de truc is. Het snoer van de Tom Tom heeft het gaan en is toch wel handig bij het zoeken naar de juiste bestemming als je wel het adres hebt. Verder zou je verwachten als je meldingen over een tolweg ziet, dat je ook een keer ergens moet betalen. Maar helaas heb ik nog geen plek gevonden waar ze me van mijn geld hebben afgeholpen.
Fotonummers:1279 t/m 1295
Zaterdag 24 september
Vanmorgen na het ontbijt richting Brisbane. We zaten nog op een redelijke afstand van het centrum en kwamen eerst nog bij het vliegveld terecht. Gevraagd naar de juiste weg en werden vriendelijk geholpen. Alleen hoe dan ergens in een zijstraat de auto parkeren en dan op de bus richting centrum, veel eenvoudiger. Je moet alleen goed het lijnnummer onthouden en als je in het centrum hetzelfde lijnnummer opzoekt, kom je vanzelf weer bij je auto terecht. De straten zijn breed en lang en een blokje om betekend meestal 5 minuten doorlopen, voordat je daar dan weer bent en dan ligt dat wat je zoekt net weer om de hoek waar je het niet verwacht. Maar we kwamen er wel uit en behulpzaam zijn de mensen zeker wel. Het was jammer dat er in de Kathedraal van St. Stephens, want we wilden die wel van binnen zien, maar helaas heel de dag bezet betreffende een jubileum datum voor de kathedraal. Hierna zijn we naar de straat gelopen waar de meeste bussen langskomen om mensen naar hun bestemming te brengen. Onze bus kwam even voor 12.30 uur aan en we konden zo instappen. Leuke rondreis in de bus en we werden inderdaad bij onze opstapplaats weer afgezet. Wat gegeten in de campervan en we wilden langs de Gold Coast Highway stukje gaan toeren. Men had ons wel geadviseerd om vanaf Brisbane naar het binnenland te gaan en dan naar het zuiden. Maar tsja, een tikkeltje eigenzinnig want dat advies hebben we een beetje genegeerd. De gold Coast Road loopt wel langs de kust maar het is een gigantisch opeenstapeling van flats, hotels en dergelijke. Op zich wel een ervaring om dat te zien en het was ook nog eens erg druk. Maar goed, we zijn ten slotte aan het eind van de dag op een camping aangekomen in Tweed Heads in New South Wales. Brisbane heeft tussen nieuwbouw nog aardig wat oude gebouwen en kerken staan. In een park in Brisbane zouden wel veel ara’s zitten, maar die hebben we niet gezien.
Zondag 25 september
Brisbane – Tenterfield.
Na een lekkere douche en ontbijten, zijn we naar de informatie gegaan. Andere boeken met campings en dergelijke. Daarna de Pacific Highway naar Byron Bay, meest oostelijke puntje van het Australische vasteland. Mooie vuurtoren en een fikse wandeling, klauteren en klimmen. Maar onze beloning is een prachtig uitzicht. Tegen 12.30 bij de campervan en rijden dan verder richting Ballina en Lismore. We vervolgen de weg via Tenterfield en vinden een camping waar we alleraardigst worden ontvangen en de eigenaresse wacht ons al op. Het kantoor ziet er uit als een klein museumpje, alsof de tijd er heeft stilgestaan. Het is geen grote camping, maar wel netjes en ook een mooie route om te rijden. Wel stijgen en dalen en veel bochten. Dat vindt Bea af en toe minder prettig, maar goed.