zondag 6 november 2011

2011-11-03-04 november

Donderdag 3 november

Clare – Port Augusta

Wederom een koude nacht, maar vanmorgen vroeg al een zonnetje. We zijn eerst boodschappen gaan doen en naar de Bieb. Deze was echter gesloten. Maar om nu op de stoep van de Bibliotheek te gaan zitten met de laptop zoals backpackers doen, dat zagen we niet zitten. We rijden nu eerst naar Spalding. In Jamestown koffie gedronken en hier naar de bibliotheek. We passeren de Broughton rivier want deze staat blijkbaar al lang droog, want het gras wat er in groeit staat al lekker hoog. We nemen nu de weg naar Melrose. Hier lunchen we in de pub van een hotel. De tv staat aan op de Melbourne cup. Het is blijkbaar Ladiesday, wat vergelijkbaar is met de Ascot races in Engeland. Australiërs gokken graag en ieder hotel heeft een “pokies´ room of gokruimte. Of het nu hier aan ligt weten we niet maar de kleine plaatsjes lijken wel uitgestorven. In sommige andere straten staan ook diverse panden te koop/leeg. Na Jamestown komen we onder andere Apple, Booleroo Centre en Melrose. Verder in Wilmington en Port Augusta. Onderweg de nodige graansoorten gezien, maar geen verdere actie op de velden dan schapen. Wat ons aan de mensen wel opvalt is dat er veel “overgewicht” is. Bea meldt dat ze wel iets gegroeit is, maar ik voel me toch wel erg slank vergeleken bij Australiërs. Het schijnt trouwens opvallend te zijn geweest dat wij in Murray een radarboottochtje hebben kunnen maken, aangezien er niet altijd voldoende water in de Murray staat. Dat hoorden we gisteren van een Australisch echtpaar. Zij vertelden trouwens ook dat de vliegtuigmaatschappij Qantas weer normaal vliegt. Onze laatste binnenlandse vlucht doen we met Qantas van Alice Springs naar Melbourne (29 november). De 16e november moeten we in Adelaide zijn voor onze 4wd. We zijn benieuwd en zodra er foto’s van zijn, zullen we deze plaatsen. De 4wd is trouwens wat groter dan een DCV-tje. Zo waar voor Port Augusta moeten we stoppen voor een trein. En alles is hier groot, dus ook een lange, lange goederentrein. Onderweg ook verdacht veel bomen gezien die verdacht veel lijken op kerstbomen. We stoppen in Port Augusta op een Toptourist Camping. Hier zien we vogels die we nog niet eerder hebben gezien. Toptourist heeft diverse campings die volgens het boekje internet verbinding hebben, maar er zijn er maar een paar waarbij het goed werkte.

Fotonummers: 3325 t/m 3338

Vrijdag 4 november

Port Augusta – Cowell.

We willen naar Port Lincoln, maar dat halen we niet in 1 dag, wat ook niet nodig is. Gisterenavond hebben we met onze Australische achterburen, heel vriendelijk, nog een leuk gesprek gehad over van alles en nog wat en zeker een uur over mooie dingen die zij en wij wilden doen. Vanmorgen vroeg kwamen ze nog vriendelijk gedag zeggen en we hebben elkaar een heel prettige vakantie toegewenst.  Verder zien we wel waar we stoppen, maar we willen eerst stoppen bij de Mac om nog wat dingen over te zetten naar picasa. Weer veel gemopper, want weer worden er nieuwe foto-albums aangemaakt, terwijl ik juist wil toevoegen. We regelen het wel later, als we er meer tijd voor hebben. We vervolgen nu onze route richting Port Lincoln en via de brug over de Spencer Golf. Australië heeft trouwens maar een paar spoorlijnen. Het traject Adelaide – Port Augusta naar Perth zou een goeie zijn voor onze HSL of TGV. Er zit een traject in van 400 kilometer recht vooruit. De temperatuur begint ook al weer op te lopen. In Whyalla stoppen we bij de VVV. Whyalla was ooit een doorvoerhaven van ijzererts. De scheepswerf sloot in 1978, maar het eerste schip de HMAS Whyalla (1941) staat bij de VVV en bij ons op de foto. Na ons vertrek uit Whyalla begint de wind ook aan te trekken en we krijgen hier wat meer last van. Bij Whyalla staat een grote One Steelfabriek en aan het strand drinken we een lekker kopje koffie. Hierna weer verder richting Port Lincoln en bij Cowell zie we één of andere afgraving. Getracht een foto te maken en we besluiten om nog naar de bibliotheek te gaan. We hebben wat gedaan voor Bea aan haar webalbums, maar zij heeft dezelfde problemen als ik. Bea heeft nu zelfs een eigen inlogcode voor de complete bibliotheken van South Australia en ze kan gewoon haar eigen laptop blijven gebruiken. De meeste bibliotheken staan naast schoolcomplexen, maar wel na 16.00 uur gesloten. (wifi werkt dan wel en je kan bij de bibliotheek op de grond gaan zitten met je laptop). We hebben de dame van de bibliotheek bedankt en kregen als aandenken nog een tasje met info materiaal. De route naar de camping was enigszins verborgen tussen de bomen en we hadden niet veel uitzicht. Het was er wel lekker rustig.